06 Mart 2012

Slonimsky Paternleri Açıklaması

Oldukça uçuk bir doğaçlama konseptine merhaba diyoruz. Bu sistemi Rus müzisyen Nicolas Slonimsky ortaya koyuyor. Öncülleri var ancak tam anlamıyla sistematize eden bu üstadımız. Detaylı bilgi için

http://slonimsky.net/ 

adresinde gezinebilirsiniz.

Şöyle bir köşe hazırlamak niyetindeyim: Her sitede ya da dergide klasik bir "lick of the day" köşesi vardır, ben de Slonimsky metodundan bir patern alıp, üzerinde yoğunlaşmak istiyorum. Bunlara paternler diyebiliriz çünkü son derece matematiksel yaklaşımlar ve referans notaları üzerine kurulmaktalar. Varyasyonları herkes kendi kurcalamalı. Ben aldığım paternleri kendi cümlelerim olarak yeniden kurgulayıp yazmaya çalışacağım. Siz de sadece kopyalamak yerine içselleştirmek ve özgünleştirmek adına aynı şeyi yaparsınız. Şimdi öze dönelim ve Slonimsky Hoca'mız ne yapmış bir inceleyelim:


Bir oktavı yani do'dan bir üst do'ya kadar olan müzikal aralığı tam ortadan 2'ye bölmek istersek karşımıza Fa # notası çıkacak -ki özel bir ismi var o da "triton". Slonimsky, bu notaları referans noktası olarak alıp, bu notalara nasıl ve hangi aralıkları kullanarak yaklaşılabileceğini ve dolayısıyla bütün olasılıkları hesaplamak gibi oldukça mekanik ama bir o kadar modern bir yaklaşım ile bize yol gösteriyor. Daha da açarsak:



3 adet temel "hareket yönü" belirliyor:

1. Interpolation    (içe doğru hareket)
2. Ultrapolation   (aşkın hareket)
3. Infrapolation    (dışa doğru hareket)

ve bunların türevi diyebileceğimiz:

4. Infra-Interpolation           (dışa-içe doğru hareket)
5. Infra-Ultrapolation          (dışa-aşkın hareket)
6. Infra-Inter-Ultrapolation (dışa-içe-aşkın hareket)


Bu hareket yönlerini belli intervaller ile çalabileceğimizi öneriyor Slonimsky. Eğer bu metodu kimlerin uyguladığını merak ediyorsanız benim geçmişinde bu sisteme kafa yorduğunu bildiğim 4 isim Charlie Parker, John Coltrane, Steve Coleman ve Erkan Oğur. Hatta Erkan Oğur bu sistemin makam seslerini de dahil ederek çalışılabileceğini de söyler.






Paternlere başlamadan evvel, anlaşılması gereken başka bir nokta daha var. Armoni kurallarını dikkate alarak bu paternleri hangi akorlara çalabiliriz sorusu hepimizin aklına gelecektir. Bu konuda da bir tablo hazırlamış Nicolas Slonimsky:




Gördüğünüz üzere; 12 adet akor var ve numaralandırılmış.

Ekleyeceğim paternlerin üzerinde bu numaralar yazıyor olacak bu nedenle bu tabloyu kullanmak gerekecek.

Ayrıca her paternde, kullanılan yaklaşım sesleri de dahil edilerek armonize edilmiş halde sunuluyor.


Son olarak bu cümleler bize ne kazandırır diye soracak olursanız, en azından gitar üzerinde bütün notaların yerlerini öğrenmemizde faydalı olacaktır, ayrıca intervalleri daha kolay görebilir hale geleceğiz ve kulak eğitimi için de çok faydalı olacaktır çünkü majör ya da minör dizi kalıbının dışında intervallerle uğraşıyor olacağız. Solfejlerini yaparak çalışmak çok değerli olacaktır.

O zaman, gelsin olasılık problemleri :)

Hiç yorum yok: