01 Şubat 2012

5 Pozisyon Minör Pentatonik Dizi

Önemli, keyifli ve uygulaması kolay olan bir konsepte geldik, pentatonik diziler ve müzik içinde kullanımı. Pentatonik dizi; 5 notadan oluşur ve minör ve majör olmak üzere sınıflandırılır. Ancak ben aşağıda sadece minör pentatonik dizinin pozisyonlarını vereceğim. Zira durum şudur;


*Majör pentatonik, majör diziden 1-2-3-5-6 seslerini alıp,
*Minör pentatonik, minör diziden 1-b3-4-5-b7 seslerini alıp oluşturuluyor. (aeolian-dorian-phrygian olabilir farkı yok.)

*Her iki dizideki notalar aynıdır. Ve gitarda minör pentatonik diziyi şekil olarak görmek biraz daha kolay olduğundan ilk etapta minör pentatonik'e odaklanacağız. Ancak aralarındaki bağlantıyı hep akılda tutmak gerekir.

Bu diyagramı nette buldum hazırlayanın eline sağlık, kendim çizmiyorum çünkü oldukça kullanışlı bir diyagram. Ortak sesleri ve dolayısıyla bu 5 pozisyonun birbirine nasıl bağlandığını inceleyiniz. Ayrıca her pozisyonda kök ses kare ile işaretlenendir. Parmak numaraları da yazıyor, oh ne ala :)


Şimdi bu minör ve majör pentatonikler acayip faydalı diziler, özellikle rock ve blues/funk da çok kullanılıyor. Ayrıca bir fazladan nota ekleyerek (#4 yahut b5) "minör blues dizisi"ni elde edeceksiniz, onu da siz yerleştirin artık bu gamın içine :)

Bir sonraki konu altere dominantlar ve üzerine çalınabilecek diziler ve pentatonikler o nedenle bu pozisyonların ve dizinin nasıl oluşturulduğunu iyi analiz ediniz.

Kolay gelsin...

1 yorum:

Unknown dedi ki...

O kadar yerli ve yabanci kaynak arastirdim. Sizinki kadar sade ve anlasilir olan yok. Tesekkur ederim.