Öncelikle majör dizimizi bir daha hatırlayalım:
Terminoloji şu şekilde; C majör bir parçada, A7 akorunun Dm7 akoruna çözüldüğünü gördüğümüzde, A7 akoruna "ikinin beş yedisi" olarak sesleniyoruz. B7 - Em7 gördüğümüzde, B7'ye "üçün V7'si" vb... şekillerde devam ediyor.
Hatırlatmalar:
*G7 yani V7/I , birincil dominant olarak adlandırılır ikincil olarak analiz edilmez çünkü zaten geçerli tonaliteye çözülmekte,
*V7/VII yani "yedinin V7'si"diatonik bir köke sahip olmadığından ikincil dominant olarak sınıflandırılmaz.
*Çözüldüğü akorun kalitesi (majör-minör-dom-min7b5) farketmeden 5li bir kök hareketi yaptığından "ok" ile gösterilir. (bu oklar-kovalar, analiz konusunda anlatılacak)
Böylelikle tüm ikincil dominanların 3 ortak özelliği karşımıza çıkar;
1. Diatonik olmayan akorlardır
2. Tam 5'li bir kök hareketi yapacağını bekleriz.
3. Tüm ikincil dominantlar, diatonik bir notanın üzerine kurulur (VII. dereceden bu nedenle ikincil dominant alamıyoruz)
Bu konuya bir ek yapabiliriz. Bazen şu tip akor dizilimleriyle karşılaşabiliriz:
Em7b5 A7b9 Dm7
Burada Em7b5, Dm7'nin armonik minör bağlantısı ile II. derecesine işaret eder.
Klasik bir armonik minör II - V - I kadansıdır. Em7b5 ve A7b9'u kovaya alır, ok ile Dm7'ye çözeriz. Ancak Em7b5 için herhangi bir romen rakamı yazmak zorunda değiliz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder