Konu aslında oldukça genişleyebilecek potansiyel barındırıyor ama ben en temeline değineceğim. Akor bildiğiniz gibi 2 ya da daha fazla sesin bir arada tınlaması ile elde ediliyor. Ancak 2 sesin üstüste yazılması durumunda akora bir isim vermek mümkün değil. Bu durumlarda sadece "3lüsüyle, 5lisiyle armonize edilmiş" deyip geçiyoruz. Ancak triadlara yani 3 sesli akorlara geldiğimizde artık elimizde isimli ve şifrelenebilen akorlar çıkıyor.
C kökünde temel 4 triadımızı yazalım:
C majör: 1 - 3 - 5 : C - E - G
C minör: 1 - b3 - 5 : C - Eb - G
C dim: 1 - b3 - 5 : C - Eb - Gb
C aug: 1 - 3 - #5 : C - E - G#
genelde sorulan soru "neye göre b3 diyoruz" oluyor. Yukarıda açıkça gözüküyor ki, majörüne göre b3 diyoruz biz de :)
Önemli olan bir başka gözlemde şu şekilde:
Majör akorda; M3 üzerinde m3
Minör akorda; m3 üzerinde M3
Eksik 5'li akorunda; m3 üzerinde m3
Artık 5'li akorunda; M3 üzerinde M3 aralıkları ile oluşturulduğunu görüyoruz.
şimdi bir de başka bir tonda yazalım ki biraz daha pekişsin. Örneğin Eb kökünde 4 temel triad;
7'li Akorlar
7'li akorlar da aynı mantık içerisinde şekilleniyor;
C kökünde 5 temel 7'li akor şu şekilde;
C7 : 1 - 3 - 5 - b7
Cm7 : 1 - b3 - 5 - b7
Cm7b5 : 1 - b3 - b5 - b7
Cdim7 : 1 - b3 - b5 - bb7
Ayrıca bu akorlar farklı şekillerde yazılabilir;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder