06 Ocak 2012

Triadlar ve 7'li Akorlar

Sevgili müziksever,

Konu aslında oldukça genişleyebilecek potansiyel barındırıyor ama ben en temeline değineceğim. Akor bildiğiniz gibi 2 ya da daha fazla sesin bir arada tınlaması ile elde ediliyor. Ancak 2 sesin üstüste yazılması durumunda akora bir isim vermek mümkün değil. Bu durumlarda sadece "3lüsüyle, 5lisiyle armonize edilmiş" deyip geçiyoruz. Ancak triadlara yani 3 sesli akorlara geldiğimizde artık elimizde isimli ve şifrelenebilen akorlar çıkıyor.

C kökünde temel 4 triadımızı yazalım:

Duruma bakalım:

C majör:  1 -  3  - 5   :   C -  E  - G
C minör:  1 - b3 - 5   :   C - Eb - G
C dim:     1 - b3 - 5   :   C - Eb - Gb
C aug:      1 -  3  - #5 :   C - E  -  G#

genelde sorulan soru "neye göre b3 diyoruz" oluyor. Yukarıda açıkça gözüküyor ki, majörüne göre b3 diyoruz biz de :)

Önemli olan bir başka gözlemde şu şekilde:
Majör akorda;                    M3 üzerinde m3 
Minör akorda;                    m3 üzerinde M3
Eksik 5'li akorunda;           m3 üzerinde m3
Artık 5'li akorunda;           M3 üzerinde M3 aralıkları ile oluşturulduğunu görüyoruz.


şimdi bir de başka bir tonda yazalım ki biraz daha pekişsin. Örneğin Eb kökünde 4 temel triad;








7'li Akorlar


7'li akorlar da aynı mantık içerisinde şekilleniyor;

C kökünde 5 temel 7'li akor şu şekilde;

CMaj7  :  1  -  3  -  5  -  7
C7        :  1  -  3  -  5  - b7
Cm7     :  1  - b3 -  5  - b7
Cm7b5 :  1  - b3 - b5 - b7
Cdim7  :  1 - b3 - b5 - bb7

Ayrıca bu akorlar farklı şekillerde yazılabilir;

Hiç yorum yok: