Öncelikle, eğer okumadıysanız ya da hala parmaklarınıza oturmadıysa, konuyla ilgili pentatonik diziler sayfasını bir okuyun ve tüm pozisyonları iyice bir yerleştirin kafaya.
Bir parça çalarken karşımıza 5 tip temel akor çıkabilir: Majör 7-Dominant 7-Minör 7-Min7b5 ve Diminished. Diminished Akoru ayrı tutarak, kalan 4 akor tipine hangi pentatonik akorları çalabileceğimizi bulmak için 2 adet yol var. İlk olarak kestirme ve en kolay yolu yazalım.
F Majör bir parçada, minör pentatonikler II. , III. ve VI. derece üzerinde karşımıza çıkarlar. Majör dizi armonizasyonundan hatırlayabiliriz kolayca. Bu demek olur ki, F majör bir parçada, diatonik akorların hepsine Gm/Am/Dm pentatonik çalabiliriz. Kullandığımız notalar her akorda farklı bir işlevsellik gösterir. Tansiyonları ve "avoid" notaları gözönüne alarak çalmak lazım.
Bu 3 pentatonik dizinin her bir mod ve akor tipinde hangi fonksiyonda olduklarını uzun uzun yazmak istedim çünkü bir sonraki aşamada "out" çalmak için de bu tip bir yola başvurabildiğimizden, mantığı şimdiden, 3 dizi üzerinden göstermek istedim. Ayrıca "altere dominantlar" dediğimiz akorlara çalarken de daha ilginç pentatonik dizi tercihleri yapabiliyoruz. Bir sonraki sefere bunları yazacağım.
Burada en önemli nokta, akor tipi ve pentatoniklerin o akora atanması. Yani C7 akorunun üzerine nasıl M2 ve P5 üzerinden ve m3 altından pentatonik çalabiliyorsak, aynı şekilde G7 akoruna da Am-Dm ya da Em pentatonik çalabiliriz.
Bundan sonrasının matematiği size kalmış. Kolay gelsin...
1 yorum:
http://practicalmusicalcomposition.blogspot.com/
Yorum Gönder