30 Temmuz 2012

Pentatonik Dizilerin Kullanımı (1a)

Bu konu bir hayli geniş, toparlamak da biraz uzun sürecek. Farklı yaklaşımlar var, ben hepsinden karışık ortaya birşeyler yapayım :)))

Öncelikle, eğer okumadıysanız ya da hala parmaklarınıza oturmadıysa, konuyla ilgili pentatonik diziler sayfasını bir okuyun ve tüm pozisyonları iyice bir yerleştirin kafaya.

Bir parça çalarken karşımıza 5 tip temel akor çıkabilir: Majör 7-Dominant 7-Minör 7-Min7b5 ve Diminished. Diminished Akoru ayrı tutarak, kalan 4 akor tipine hangi pentatonik akorları çalabileceğimizi bulmak için 2 adet yol var. İlk olarak kestirme ve en kolay yolu yazalım.

F Majör bir parçada, minör pentatonikler II. , III. ve VI. derece üzerinde karşımıza çıkarlar. Majör dizi armonizasyonundan hatırlayabiliriz kolayca. Bu demek olur ki, F majör bir parçada, diatonik akorların hepsine Gm/Am/Dm pentatonik çalabiliriz. Kullandığımız notalar her akorda farklı bir işlevsellik gösterir. Tansiyonları ve "avoid" notaları gözönüne alarak çalmak lazım.







































Bu 3 pentatonik dizinin her bir mod ve akor tipinde hangi fonksiyonda olduklarını uzun uzun yazmak istedim çünkü bir sonraki aşamada "out" çalmak için de bu tip bir yola başvurabildiğimizden, mantığı şimdiden, 3 dizi üzerinden göstermek istedim. Ayrıca "altere dominantlar" dediğimiz akorlara çalarken de daha ilginç pentatonik dizi tercihleri yapabiliyoruz. Bir sonraki sefere bunları yazacağım.

Burada en önemli nokta, akor tipi ve pentatoniklerin o akora atanması. Yani C7 akorunun üzerine nasıl M2 ve P5 üzerinden ve m3 altından pentatonik çalabiliyorsak, aynı şekilde G7 akoruna da Am-Dm ya da Em pentatonik çalabiliriz.

Bundan sonrasının matematiği size kalmış. Kolay gelsin...





1 yorum:

Adsız dedi ki...

http://practicalmusicalcomposition.blogspot.com/